מפתח פעילויות העמותה תעוד של פעילויות עמותת אומץ, כפי שהותרו לפרסום
הפעילויות מוצגות עובדתית, בסדר כרונולוגי יורד עבור שנת 2008
פירוט של פעילויות בשנים קודמות: 2003-5, 2006, 20071-5, 20076-12 | מה כתבו עלינו

פברואר 2008

לראש הדף מדוע לא פורסם מיכרז לתפקיד סמנכ"ל תפעול רכבת ישראל

4/2/2008
עמותת אומ"ץ פנתה אל יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל בשאלה לגבי תהליך המכרז. בפניית העמותה נאמר: "ככל הידוע לנו מינה מנכ"ל רכבת ישראל סמנכ"ל בפועל ללא מכרז ורק לאחר מכן פורסם מכרז ובכך הייתה מידה של חוסר הגינות כלפי המועמדים שהשתתפו במכרז.

אנו מבקשים שדירקטוריון החברה יבחן היטב את תהליך המכרז ויוודא שכל המועמדים יזכו ליחס זהה, בדומה לזה של הסמנכ"ל לתפעול.
בשלב מאוחר יותר אנו מציעים שהמינוי יועבר לאישור סופי של דירקטוריון החברה".

פעילות קודמת


לראש הדף אומ"ץ מבררת האם פעל ח"כ נתניהו בניגוד לכללי המינהל התקין

4/2/2008
במכתב ששיגר יו"ר הנהלת אומ"ץ, אריה אבנרי, אל מבקר המדינה נאמר בין השאר: "בכתבת תחקיר שפורסמה בימים אלה, בידיעות אחרונות, נחשף, בין השאר, יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, פעל כדי לקדם בניית מלון יוקרה ועשרות דירות פאר בפרויקט ירושלים, בהיקף של מאת מיליוני שקלים, שבו מעורבים חבריו ומקורביו.

באותה כתבת תחקיר נאמר עוד כי, בימים האחרונים לשירותו כראש ממשלה בחודש מאי 1999, לא נימנע נתניהו לקדם את העסקה וגייס למטרה זו שרי ממשלה נוספים, שהיו נתונים למרותו.
אנא מעבירים אליך את העתק כתב התחקיר לבחינה אם יש מקום לנקוט בצעדים כלשהם".

פעילות קודמת


ינואר 2008

לראש הדף תיקון "חוק שלטי חוצות"

29/1/2008
עמותת אומ"ץ שבה ופנתה לוועדת הכלכלה בבקשה שלא תתן ידה לשינוי חוק השילוט כמבוקש ע"י ח"כ מרציאנו. אולם בניגוד לעמדת יו"ר הועדה (ארדן), אישרה ועדת הכלכלה לקריאה ראשונה את ההצעה לתיקון המאפשרת הצבת שלטי חוצות לאורך נתיבי איילון בלבד.

כידוע החוק הקיים מאז 1966 אוסר על התקנת שלטים הנראים לעיני מי שנוהג בדרך בין-עירונית, אלא אם השלט נועד למנוע סכנות בדרך, או בהיתר מיוחד לצורך הכוונה של הנוסעים בדרך בעניין הנוגע ישירות לנסיעתם בדרך. בתאריך 31/12/2007 פנתה עמותת אומ"ץ באמצעות ח"כ גלעדן ארדן לחברי הכנסת, בעניין הצעת החוק הדרכים (שילוט) (תיקון - שילוט חוצות), התשס"ז-2006, שהוגשה ע"י ח"כ יורם מרציאנו.

לדעת עמותת אומ"ץ, הצעתו של ח"כ מרציאנו לתיקון החוק מהווה מחטף בוטה של הרגע האחרון, שמטרתו להתיר הצבת שלטי פרסומת לאורך כבישים בין עירוניים. אם וכאשר יתוקן החוק כמוצע תצחקנה חברות הפרסום בדרך אל הבנק, על חשבון איכות החיים של הציבור כולו. שילוט בדרכים בין-עירוניות יזהם את הנוף הפתוח, ישטוף את המוח לציבור הנוסעים ויגדיל את הסכנה להסחת דעתם של הנהגים.

אומ"ץ חוזרת וטוענת כי מדברי ההסבר לחוק עולה, כי כבר בשנת 1959 מינה שר העבודה ועדה לבדיקת שלטי הפרסומת הרבים המוצבים לאורך כבישי הארץ. מסקנות הועדה דאז היו, שהצבת אמצעי פרסומת בצידי הדרכים מסכנות את בטיחות התנועה ובשל כך המליצה הועדה להסיר את השלטים פרט למקרים מיוחדים המצדיקים הצבתם. מחקרים רבים מלמדים, כי שילוט חוצות יוצר סכנה בטיחותית, ושלט פרסומת הוא בבחינת גורם המסיח את דעת הנהגים והשפעתו רעה במיוחד בדרכים בין עירוניות בגלל מהירות הנסיעה הגבוהה.

מעבר לנושא הבטיחותי עולה גם הנושא הסביבתי של חזות המרחב הציבורי, מאחר ושלטי חוצות מפקיעים את המרחב הציבורי השייך לכולנו.

לאחר קיום הצבעה בוועדה אמר היו"ר, ח"כ ארדן:

    "צר לי מאוד על החלטת חברי הועדה. אני סבור שכאשר משטרת ישראל טוענת שהתיקון לחוק פוגע בבטיחות ועמדת משרד התחבורה עדיין נמצאת בסימן שאלה, עמדת חברי הכנסת הייתה צריכה להיות התנגדות נחרצת. כיון שמדובר בספק בנושא הבטיחות בדרכים וכאשר יש ספק בנושא העלול לפגוע בחיי אדם יש להכריע לחומרא ולא לקולא."

ר' הודעת הוועדה לעיתונות

פעילות קודמת


לראש הדף עוד התנהלות מוזרה של הפרקליטות

27/1/2008
עמותת אומ"ץ פנתה לפרקליט המדינה, עו"ד משה לדור, בבקשה להורות לפרקליטות לבדוק מחדש אספקטים שונים של פרשת שוחד, לרבות פתיחת תיק שנסגר. זאת לאחר שפניית העמותה לפרקליטת מחוז ת"א, עו"ד רות דוד, לפני כחצי שנה לא זכתה לכלל מענה.

לפני זמן קצר חלה התפתחות משמעותית במשפט שוחד, שבמהלכו התברר כי המשטרה המליצה לפרקליטות שלא להגיש בשעתו כתב אישום נגד נותן השוחד לכאורה (דוד אפל), אלא רק כנגד מקבלי השוחד לכאורה (וביניהם צבי בן ארי, ראש עיר מכהן).

העובדות הללו התבררו במהלך חקירתה הנגדית של ראש יאח"ה לשעבר, תנ"צ מירי גולן, שנערכה למורת רוחם של אנשי הפרקליטות, אשר טענו כי חומר החקירה הגיע "בשגגה" לידי סניגוריו של הנאשם בתיק (אפל) והתנגדו להצגתו בביהמ"ש. כתוצאה מכך ויתרה הפרקליטות על עדותו של עד (בן ארי).

בדיקת אומ"ץ העלתה שהתנהלותה של פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) היתה מוזרה ביותר בפרשה זו. הפרקליטות לא הגישה כתבי אישום לא רק בתיק השוחד הנ"ל, אלא גם בתיקים אחרים, שיש בהם, לכאורה, ראיות מוצקות.

עתה משהפרקליטות חזרה בה כאמור מכוונתה להעיד את עד התביעה (בן ארי), נראה לאומ"ץ כי יש מקום לבחון הגשת כתבי אישום חדשים ללא דיחוי נוסף.

מן הראוי לציין שעקב השהייה הממושכת בהכרעה בתיקיו של העד (צבי בן ארי) המתייחסים לעבירות שבוצעו לפני חצי תריסר שנים נוצר מצב שבו לכאורה הופקר יישוב בידיו של ראש עיר, שדבק בו רבב והעננה שרובצת מאז מעל ראשו לא הוסרה.

דיווח קודם


לראש הדף הישעה רוה"מ את השר חיים רמון?

27/1/2008
עמותת אומ"ץ הגישה תלונה נגד המשנה לראש הממשלה, השר חיים רמון, בגין עבירה לכאורה על החוק בשעה שחשף בפומבי בתקשורת מבצע סודי של צה"ל.
במקביל פנתה אומ"ץ לראש הממשלה בבקשה להשעות לאלתר את השר רמון מחברותו בקבינט הביטחוני עד לקבלת הכרעתו של היועץ המשפטי בעניין הפרת חוקי הצנזורה.

המשנה לראש הממשלה השר חיים רמון הפר לכאורה את חוקי הצנזורה, בכך שחשף בפומבי פרטיו של אירוע צבאי שאירע בסוריה על פי מקורות זרים בחודש ספטמבר האחרון. בעקבות דבריו של השר רמון אמר רוה"מ אהוד אולמרט: "הופתעתי מדבריו של רמון לא תואמו איתי ולא נאמרו על דעתי".


לראש הדף מי יממן הגנת מלונות ים המלח

27/1/2008
עמותת אומ"ץ ממליצה לקיים פגישה בין הגורמים האחראים על פרויקט הגנת מלונות עין בוקק לבין מומחים בלתי תלויים כדי להפחית את הנזקים ואת הוצאות המדינה הצפויות.

לדעת מומחים מטעם אומ"ץ וביניהם הגיאולוג הימי ד"ר יעקב ניר, נושא אחריות "מפעלי ים המלח" על הנעשה בשטח הינו רובו ככולו כתוצאה מהגבהת מפלס בריכה מס' 5. בשעתו התריעה העמותה על האבסורד שיקרה באם המדינה תכסה כל הוצאות המחקר וההגנה על אזור בתי המלון, ולא הגורמים שבעטיים זה קורה. מדובר בסכומים נכבדים, שכן לדברי משרד התיירות הוקצבו לנושא 300 מליון ₪. לפיכך חיוני כי הבעיה תידון מוקדם ככול האפשר כדי שהנזקים יופחתו ובמקביל יש לתת את הדעת ולהעביר לאוצר דעה מקצועית מגובשת וחד-משמעית הקשורה בגורם האחראי למצב אליו נקלעו בתי המלון.

דווח קודם


לראש הדף מבקר המדינה יבדוק תלונת אומ"ץ
על התערבות פוליטית ברשות השידור

27/1/2008
משרד מבקר המדינה מרכז בימים האחרונים מידע שקשור בחשד לכאורה על התערבות פוליטית של מזכיר הממשלה עובד יחזקאל בשידורי רדיו וטלוויזיה הממלכתיים - הודעה על כך נמסרה לעמותת אומ"ץ ע"י משרד המבקר.

התערבותו של משרד מבקר המדינה בנושא זה באה בעקבות תלונה שהגישה לפני כמה ימים עמותת אומ"ץ למבקר המדינה שבה טענה כי מזכיר הממשלה עובד יחזקאל נזף במנכ"ל לרשות השידור מר מרדכי שקלאר על שידור דבריו של החשב הכללי לשעבר ד"ר ירון זליכה באירוע שבו קיבל את אות אומ"ץ על חשיפת שחיתות שלטונית.

אומ"ץ קבלה על כך שאין זו הפעם הראשונה שמזכיר הממשלה מתערב בשידורי הרדיו והטלוויזיה ויש לו אף חלק במינויים שונים ברשות ודרשה ממבקר המדינה לפעול להפסקת פעולות פסולות אלו.

דיווח קודם


לראש הדף פרקליטות המדינה טרם הכריעה בנושא פורר

27/1/2008
* מה קרה לתיקי החקירה של ראש עירית רחובות מר יהושע פורר? * עמותת אומ"ץ הגיבה לפרקליטות המדינה ממנה משתמע כי המלצת המשטרה להעמדה לדין אינה אלא "שמועה".

כפי שדווח בתאריך 9/12/07 עמותת אומ"ץ הגישה בעבר תלונות למשטרה על עבירות פליליות לכאורה שביצע ראש עירית רחובות, מר יהושע פורר . מאוחר יותר הגיבה המשטרה לפניות אומ"ץ כי תיק החקירה הכולל את כל הנושאים שנחקרו הועבר להחלטתה של פרקליטות מחוז מרכז. אולם בפרקליטות טרם התקבלה החלטה.

בתגובה לתשובת הפרקליטות המדינה מתאריך 20/12/07 (סימוכין 2007-0047-11948) מבקשת אומ"ץ להדגיש כי חלפו כבר 3 שנים מיום המלצת המשטרה להעמדה לדין, שהינה לכל הדעות תקופת זמן ממושכת ביותר, וראוי שבדיקת הפרקליטות תסתיים במהירות מרבית.

הערת אומ"ץ במכתבה מתאריך 9/12/07 בנוגע ל"שמועות" נבעה מכך שהן מהלכות בעיר רחובות סביב הדחיות החוזרות ונשנות בקבלת הכרעת הפרקליטות במקרה זה, ובכך נפגעת הפרקליטות. בעניין המלצת המשטרה להעמיד את פורר לדין, לא מדובר ב"שמועות" אלא בעובדות מוצקות ומבוססות המעוגנות במסמכים.

אומ"ץ מדגישה את החשיבות בקבלת הכרעה מידית בכך שלא יעלה על הדעת כי נבחר ציבור, אשר עננה מרחפת מעל ראשו ימשיך לכהן בתקופה שלפני הבחירות לרשויות המקומיות.

אומ"ץ מצפה להכרעת הפרקליטות בהקדם.

פעילות קודמת


לראש הדף נפוטיזם בחברות ממשלתיות

24/1/2008
אומ"ץ מחזקת את ידיו של יו"ר הועדה לביקורת המדינה, בשל יוזמתו האחרונה לחקיקת חוק האוסר העסקת קרובי משפחה בחברות ממשלתיות.

אומ"ץ רשמה לפניה בסיפוק את יוזמתו של יו"ר הועדה לביקורת המדינה, ח"כ זבולון אור לב, בעת הופעתו בפני חברי ועדת חוקה. לדברי אור לב מופעלים עליו לחצים מצד גורמים שונים במטרה שיסיר את החוק מעל סדר יומה של הכנסת. עמותת אומ"ץ מטפלת בשנתיים האחרונות בתופעת הנפוטיזם בהיקף נרחב ובהקשר לכך העבירה נתונים מאלפים למבקר המדינה. כעת פונה העמותה לח"כ אור לב בבקשה שלא להיכנע ללחצים מבית ומחוץ ולהמשיך בהליך החקיקה ככל שניתן. אומ"ץ עומדת מאחורי היוזמה ותעניק לה את כל הגיבוי הציבורי הדרוש.


לראש הדף מועמדותו של אשר קדוש לתפקיד יו"ר מפעל הפיס

24/1/2008
אומ"ץ פנתה למנכ"ל משרד ראש הממשלה, מר רענן דינור, לבחון את הסתייגות העמותה ממועמדותו של אשר קדוש לתפקיד יו"ר מפעל הפיס.

עפ"י פרסומים בכלי התקשורת המועמד המוביל לתפקיד היו"ר החדש של מפעל הפיס הינו אשר קדוש, המשמש גם כחבר דירקטוריון החברה. במכתב שכתב יו"ר העמותה (אריה אבנרי) מביעה אומ"ץ את הסתייגותה מהמינוי, בשל קרבתו של המועמד לראש המששלה (אהוד אולמרט) עוד מהתקופה בה כיהן כראש עיריית ירושלים וכמו-כן על רקע פעילותם הפוליטית המשותפת בליכוד. למר קדוש (ככל הידוע לאומ"ץ) אין תואר ראשון ממוסד אקדמאי מוכר, שיש בו כדי להוות שיקול נכבד בבחירת יו"ר למוסד עם הכנסות של כ-4 מיליארד שקל בשנה.


לראש הדף יו"ר ועד חברת החשמל בצפון מועמד למנכ"ל חברת הפחם

22/1/2008
עמותת אומ"ץ פנתה למבקר המדינה בבקשה שיתערב למניעת הליך בחירתו של יו"ר ועד חברת החשמל בצפון, דוד ביטון, לתפקיד מנכ"ל חברת הפחם בנימוק שהינו פועל בניגוד לכללי המינהל התקין.

על פי מידע מוסמך שהגיע בימים האחרונים לעמותת אומ"ץ יש כוונה לשר התשתיות, בנימין בן אליעזר (פואד) למנות את יו"ר ועד חברת החשמל בצפון הארץ, דוד ביטון, לתפקיד מנכ"ל חברת הפחם וכי הנ"ל מפעיל לחצים על חברי דירקטוריון חברת הפחם (הפועל בהרכב חסר ללא יו"ר) שאמורים לבחור את המנכ"ל ובמקביל על חברים בדירקטוריון חברת החשמל שאמורים לאשר את המינוי.

עמותת אומ"ץ מתנגדת למינוי של ביטון לתפקיד מהטעמים הבאים:
  1. נגד ביטון נפתחה חקירה פנימית בחברת החשמל, בחשד ש"סחב" לכאורה כמויות חשמל מהחברה לשימוש פרטי בדירות שבבעלותו מבלי שטרח לשלם עבור החשמל. אחרי שנפתחה החקירה נעלמו באורח מסתורי המונים שהיו יכולים לשמש כראיות ומשום כך נפסקה החקירה בעיצומה.
  2. ביטון העסיק בשעתו על חשבון קופת ארגון העובדים חוקרים פרטיים שביצעו עבודות חקירה נגד עובדים ובכך עבר לכאורה על כללי המנהל התקין.
  3. ביוזמתו של ביטון נפתח מועדון עובדים מהודר, המהווה צעד בזבזני לכל הדעות.
  4. ביטון היה שותף "לתרגיל מסריח" שבאמצעותו הוכנסו לעבודה בחברת החשמל קרובי משפחה ועובדים אחרים במסווה של עובדים זמניים במערך הטלפוני של החברה, בעוד שבפועל שובצו מרביתם בתפקידים משרדיים אחרים, בניגוד למדיניות החברה לצמצם את מספר העובדים.

לראש הדף ניהול בית החולים מזרע בזמן מלחמת לבנון השנייה

20/1/2008
בתגובה לתשובת מנכ"ל משרד הבריאות טוענת אומ"ץ כי היא פועלת ביושר ובאחריות ציבורית, אינה משרתת אף גורם בעל עניין ורק טובת הציבור עומדת לנגד עיניה.

גורמים בכירים בעמותת אומ"ץ הופתעו לקבל את מכתבו של מנכ"ל משרד הבריאות (פרופ' אבי ישראלי) שבו ניסה להטיל דופי בפעילות של עמותת אומ"ץ בכל הנוגע לבית החולים מזרע, בעת מלחמת לבנון השנייה ולאחריה, בעיקר בהקשר לביקורת שנמתחה על מנהלת ביה"ח, ד"ר אילנה טל.

העובדות הידועות לאומ"ץ (ואשר מפורטות בתגובת יו"ר אומ"ץ, אבנרי) סותרות את קביעת משרד הבריאות שעל-פיה התנהלותם של ד"ר טל והנהלת בית החולים מזרע בזמן מלחמת לבנון השנייה היו למופת וכל ההחלטות בנושא מיגון בית החולים ופינויו לא היו כלל בסמכות הנהלת בית החולים.

לנוכח פירוט העובדות, המפורטות במכתבו של אבנרי, מסתייגת אומ"ץ מכוונתה של ד"ר טל לחזור בה מהתפטרותה בברכת הנהלת משרד הבריאות.

דיווח קודם


לראש הדף עוד פגיעה בתדמית המערכת המשפטית

20/1/2008
עמותת אומ"ץ פנתה לשר המשפטים שיפעל בתוקף תפקידו כיו"ר הועדה לבחירת שופטים וידאג להוצאת הודעה מוסמכת מטעם הוועדה, שתבהיר לציבור הרחב פרסום עובדות השנויות במחלוקת בין גורמים שונים במערכת המשפט.

חילוקי הדעות התעוררו בשל מכתב מכתב חריף ששיגרה נשיאת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופטת עדנה בקנשטיין, אל נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית בייניש, שבה האשימה אותה בין השאר "בזריית חול בעיניים".

במכתבו שנשלח היום לשר המשפטים פרופ' דניאל פרידמן, פרט אריה אבנרי יו"ר אומ"ץ את העובדות השנויות במחלוקת בין הצדדים וציין את העובדה כי מאוחר יותר הודיעה לשכת השר כי אינה מעורבת בהוצאתה של השופטת כוחן מרשימת השופטים המועמדים לבית המשפט המחוזי, טענה שהוכחשה מאוחר יותר ע"י נשיאת ביהמ"ש העליון בייניש, באמצעות דוברת בתי המשפט.

לדעת אומ"ץ אם יישארו הפרסומים הסותרים תלויים באוויר קיים חשש שאמון הציבור במערכת המשפטית, שהינו כבר בעייתי, ישחק שבעתיים.


לראש הדף פוליטיזציה ברשות השידור

20/1/2008
עמותת אומ"ץ פנתה למבקרת הפנים של רשות השידור, בבקשה שתבחן לעומק את התופעה של פוליטיזציה במשדרי קול ישראל והערוץ הראשון שנערכת בידיעתו של מנכ"ל הרשות, מר מרדכי שקלאר המשמש כעורך ראשי.
יו"ר עמותת אומ"ץ (אריה אבנרי) מציין במכתבו למבקרת הפנים (איתנה גרגורי) כמה דוגמאות וביניהן:
  1. הכתבת הפוליטית איילה חסון, פנתה בימים האחרונים לעורכי היומן השבועי בבקשה לשדר מחדש ולתקן את מה שאמרה כמה ימים קודם לכן בעניין דו"ח ועדת וינוגרד. בשידור הראשון טענה חסון כי הדו"ח אמור להיות חמור ואילו במשדר השני חזרה בה ואמרה שמדובר בדו"ח מתון.
  2. במשדרי החדשות של מבט, הושמטו כמה פעמים דיווחים על הכמות האמיתית של הקאסמים שנפלו בדרום הארץ ולאו דווקא מסיבות של צנזורה ביטחונית, אלא כדי להסתיר, לכאורה, מחדלים של הממשלה.
  3. תוכניות שונות של הרדיו נבדקות בקפידה כדי למנוע פגיעה באישים פוליטיים מסוימים. דוגמא בולטת לכך היא התוכנית "דין ודברים" בהגשת משה נגבי שנבדקת בזכוכית מגדלת כדי שלא תימתח בה ביקורת על שר המשפטים, פרופ' דניאל פרידמן וכן מקורבים של ראש הממשלה.
  4. השר הממונה על רשות השידור, יצחק הרצוג מרבה להתראיין ברדיו ובטלוויזיה, יותר מאשר שרי ממשלה אחרים ויש לכך טעם לפגם, לדעת אומ"ץ.
  5. בדיקה שנעשתה באחרונה ע"י האגודה לזכות הציבור לדעת, העלתה שבתוכנית "הכול דיבורים" יש העדפה מספרית לראיונות שנערכים עם חברי כנסת מהקואליציה לעומת חברי כנסת מהאופוזיציה.

דיווח קודם | דיווח


לראש הדף פוליטיזציה בפופוליטיקה

16/1/2008
עמותת אומ"ץ פנתה לשר יצחק הרצוג, כממונה על רשות השידור, בבקשה שיבחן חשד להעדפות של מרואיינים בתוכנית "פופוליטיקה".

הבקשה מסתמכת על פרסום בכלי התקשורת לפיו, ועדת הטלוויזיה של מליאת רשות השידור הורתה להציג את רשימת המרואיינים בתוכנית "פופוליטיקה" בערוץ הראשון בשנה החולפת. דרישה זו באה בעקבות תלונה שעל פיה מרבה להתראיין בתוכנית הרב בני גיסר מעופרה המזוהה עם חוגי הימין. ככל הידוע לאומ"ץ רב זה הינו ידיד אישי של מנכ"ל רשות השידור מרדכי שקלאר.

אומ"ץ טוענת כי הרב גיסר אינו המרואיין היחיד שזכה להעדפה פוליטית בתוכנית זו, שאינה שומרת לעתים, לטעם העמותה, על איזון פוליטי נאות.

דיווח קודם | דיווח המשך


לראש הדף נדחתה עתירת אומ"ץ בעניין ליברמן

16/1/2008
בית המשפט הגבוה לצדק דחה עתירה שהגישה עמותת אומ"ץ לחייב את היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז לפרסם את עיקרי החשדות שעליהם מתנהלת חקירה פלילית נגד ח"כ אביגדור ליברמן.

באוקטובר 2006 עתרה עמותת אומ"ץ לביהמ"ש העליון נגד החלטת היועץ המשפטי לממשלה שלא לפרסם כל מידע או דוח ביניים, בעניין חקירה פלילית נגד ליברמן שהחלה לפני כ-7 שנים ואשר טרם הסתיימה. מן הראוי היה שהיועץ המשפטי לממשלה יפרסם את עיקרי ממצאי החקירה הפלילית כדי לאפשר החלטה על צירופו של ליברמן לממשלה.

בתגובה טען היועמ"ש לממשלה כי אין מקום להורות לרשות החוקרת למסור את המידע המצוי בידיה, קודם שהסתיימה החקירה בעניינו של ליברמן. החקירה טרם הסתיימה. בראשית שנת 2006, הגיע חומר חקירה חדש, המעלה חשדות נוספים לעבירות על חוק העונשין בתחום טוהר המידות. במסגרת החקירה נחקרו מעורבים רבים, נתפסו מסמכים ובוצעו חיקורי דין בחו"ל. פרסום דוח ביניים באשר לממצאי החקירה כרוך בחשש מפני שיבוש הליכים אפשרי ומפני הטעיה.

בהרכב של שלושה שופטים דחה ביהמ"ש את העתירה בנימוק כי "די בחשש זה שעליו מצהיר היועץ המשפטי לממשלה כדי להביא לדחיית העתירה, שכן התועלת בגילוי חלקי היום קטנה מן הנזק הבלתי הדיר שעלול להיגרם לחקירה". יחד עם זאת, "אין להקל ראש בטענת העותרת כי התמשכות החקירה במשך שנים כה רבות מעוררת קושי. קושי זה עומד במידה לא פחותה ואף רבה יותר בפני ח"כ ליברמן, אלא שהוא ביקש שלא להגיב בשלב זה לגופה של העתירה. כיוון שכך, בפנינו, בעתירה זו, אין עניינו של ליברמן בהחשת החקירה עומד נגד הצורך לאפשר חקירה מלאה".

דיווח קודם


לראש הדף הוראות אשפוז כפוי ע"י רופא החשוד בפלילים

16/1/2008
עמותת אומ"ץ פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה שיורה על הפסקת פעילותו של סגן הפסיכיאטר של מחוז מרכז, לחתום על הוראות אשפוז בכפיה במוסדות של חולי נפש, בהעדרה של הפסיכיאטרית המחוזית בגין מחלה.

עילת הבקשה נעוצה בפרסום, לפיו סגן הפסיכיאטר של מחוז המרכז נמנה עם קבוצת הרופאים שנעצרו באחרונה על ידי המשטרה כחשודים בקבלת טובות הנאה בפרשת הגשת תביעות כוזבות, בגין מחלות למוסד לביטוח לאומי ולגופים נוספים.

ככל הידוע לאומ"ץ האישור להוצאת הוראות האשפוז ניתן על ידי מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' אבי ישראלי, המשמש יו"ר רשות האשפוז העליונה. לדעת אומ"ץ, לא יעלה על הדעת שרופא החשוד בפלילים יגזור את דינם של אזרחים בנושא של אשפוז בכפיה.


לראש הדף חשד לסתימת פיות ברשות שידור

13/1/2008
אומ"ץ מבקשת מחברי מליאת רשות השידור להבטיח את שמירת עצמאותו של השידור הציבורי במדינה ולמנוע חזרה לתופעות פסולות שהיו קיימות בעבר. במקביל מבקשת העמותה ממבקר המדינה לחקור חשד להתערבות פוליטית של מזכיר הממשלה, עובד יחזקאל, בענייני רשות השידור.

עפ"י מידע שהצטבר בעמותת אומ"ץ נוהג, לכאורה, מזכיר הממשלה עובד יחזקאל להתערב מאחורי הקלעים בענייני רשות השידור, הן בתכניות ובמשדרים והן במינויים לתפקידים בכירים. הדוגמא האחרונה קשורה, כנראה, בהנחיתו של מנכ"ל רשות השידור מרדכי שקלאר לפני כמה ימים לקצת בתכניתו השבועית של מיכאל מירו "שעת חברה" המעניקה פתחון פה לגופים ארגונים העוסקים בנושאים חברתיים ומייצגים את האוכלוסיות החלשות וקהילות פגועי הגורל. איננו יכולים להשתחרר מהתחושה שהרקע להחלטה הנ"ל קשור לכוונה של גורמים ממלכתיים בכירים לסתום את פיו של עורך התכנית ואורחיו שנהגו בחודשים האחרונים באורח שיטתי למתוח ביקורת חריפה על כשלי ומחדלי מלחמת לבנון השנייה, שחלקם באו לידי ביטוי בדו"ח האחרון של מבקר המדינה.

לעמותת אומ"ץ נודע כי בשעתו נזף יחזקאל בשקלאר על כך שאפשר לשדר בשידור ישיר בעת ובעונה אחת בתכנית "שעת חברה" ובערוץ הראשון את טקס חלוקת אות אומ"ץ לשנת 2007.

במהלך הטקס המשודר נאמרו דברים חריפים לגיטימיים בגנות טוהר המידות של ראש הממשלה הן ע"י מקבל אות המופת החשב הכללי לשעבר ד"ר ירון זליכה והן ע"י יו"ר אומ"ץ, אריה אבנרי. מאז "סומן", כנראה, עורך התוכנית, מיכאל מירו, כמי ששוחה נגד הזרם".

דיווח קודם | דיווח המשך


לראש הדף שכרו של יאיר לפיד בטלויזיה

13/1/2008
אומ"ץ מערערת על סדרי התשלום ליאיר לפיד, עבור הגשת "אולפן שישי", הנעשים בניגוד לכללי מנהל תקין.

בפניית העמותה למנכ"ל הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (מר מנשה סמירה) באמצעות היועצת המשפטית של הנהלת אומ"ץ (עו"ד גליה גבעולי) נאמר:

    "מפרסומים בכלי התקשורת עולה כי משכורתו של יאיר לפיד בסך של כ-8,000 דולר לתוכנית, עבור הגשת מהדורת "אולפן שישי" משולמת מזכיינית "רשת" ולא מחברת החדשות, דבר המנוגד לחוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, תש"ן-1990 (להלן: "החוק")."
    "על-פי החוק הנ"ל על רשות החדשות לממן את הוצאות התפעול השוטף של חברת החדשות לרבות משכורתם של אנשי חברת החדשות בכללם ושל יאיר לפיד."


לראש הדף תזכורת ליו"ר ועדת חוק ומשפט

9/1/2008
עמותת אומ"ץ שבה ופנתה ליו"ר הועדה החוקה חוק ומשפט, ח"כ מנחם בן ששון, בבקשה לברר מה עלה בגורל הצעת תיקון סעיף 12 לפקודת הראיות [נוסח חדש], תשל"א-1971 והאם היא על סדר יום הועדה.

דיווח קודם


לראש הדף אומ"ץ מזהירה מפני הכוונה לפגוע במעמדו של פסיכיאטר מחוז הצפון

9/1/2008
עמותת אומ"ץ פנתה לשר הבריאות ולמבקר המדינה והודיע להם כי בכוונתה להיאבק בדרכים ציבוריות ומשפטיות כדי:

  1. למנוע פגיעה במעמדו של פסיכיאטר מחוז הצפון שחשף מחדלים שאירעו בבית החולים לחולי נפש מזרע במלחמת לבנון השנייה

  2. למנוע שובה לתפקיד של מנהלת ביה"ח הנ"ל שהתפטרה לאחרונה על רקע המחדלים.

במכתב שכתב יו"ר הנהלת אומ"ץ אריה אבנרי נאמר, בין היתר:

"הופתענו לקבל מידע שעל פיו נטלת חלק השבוע בישיבה שנערכה בין כותלי בית החולים מזרע בהשתתפותה של ד"ר טל, שבמהלכה פנית אליה בבקשה לחזור בה מהתפטרותה ולהמשיך לכהן בתפקיד מנהלת המוסד, חרף הביקורת החריפה שנמתחה על תפקודה." "ד"ר טל התנתה את שובה לתפקידה בפגיעה במעמדו ובסמכויותיו של הפסיכיאטר המחוזי ד"ר אלי גרינר. . . האיש שחשף את המחדל הגדול שאירע בין כותלי בית החולים בתקופת המלחמה האחרונה, כאשר חרף אזהרתו לא פונו החוסים ורק בנס ניצלו חייהם של מאות מהם בעקבות ירי הקטיושות. ד"ר גרינר התעמת כמה פעמים עם ד"ר טל על רקע תפקודה הלקוי וזו הסיבה שהיא נוטרת לו טינה.." "עמותת אומ"ץ מוחה על הכוונה להחזיר את ד"ר טל לתפקידה ומבקשת להבהיר לך כי היא לא תהסס לפתוח במאבק ציבורי ומשפטי הן כדי לסכל את שובה של ד"ר טל לתפקידה והן למנוע פגיעה מסוג כל שהוא בפסיכיאטר של מחוז הצפון."

דיווח קודם | דיווח המשך


לראש הדף העדר פיקוח צמוד ע"י איש בריאות הציבור ברמת חובב

8/1/2008
בתאריך 18/12/08 פנתה עמותת אומ"ץ ודרשה ממשרד הבריאות כי במועצה התעשייתית רמת חובב יועסק עובד בכיר, בוגר בריאות הציבור עם הסמכה לחומ"ס שיפקח על המפעלים על פי חוק.
בתאריך 10/1/08 התקבלה תשובת משרד הבריאות, כדלקמן:
  • החוק מחייב העסקת בעל תעודה בבריאות הסביבה בכל רשות מקומית שבה יותר מ- 10,000 תושבים.
  • ההעסקה, התקצוב והאכיפה על הרשות המקומית הם בידי משרד הפנים.
  • אנו תומכים בדרישה שבכל רשות מקומית יועסקו מספר מספיק של בעלי מקצוע בתחום בריאות הסביבה.
  • נשמח לפעול במשותף לעיבוי ותגבור כ"א מקצועי אולם האחריות הישירה היא של המועצה ומשרד הפנים.
  • פעילות קודמת


    לראש הדף הסתיים בהצלחה מחזור ראשון של הפרוייקט החינוכי - משפטים ציבוריים

    8/1/2008

    במסגרת המיזם החדש מבית היוצר של הסניף הצפוני של העמותה ניהלו סטודנטים לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה משפטים העוסקים בבעיות חברתיות מרכזיות  |  כתבו עלינו  |  אם עני לי – מי לי?


    לראש הדף יש להקים ועדת איתור לבחירת מנהל של מינהל מקרקעי ישראל (ממ"י)

    2/1/2008
    עמותת אומ"ץ פנתה ליועץ המשפטי לממשלה ולשר הבינוי והשיכון (המשמש כיו"ר מינהל מקרקעי ישראל) בדרישה להקים ועדת איתור לבחירת המנהל החדש של המינהל, במקומו של מר יעקב אפרתי שפרש מתפקידו.

    במכתב שכתב יו"ר הנהלת אומ"ץ אריה אבנרי לעו"ד מני מזוז ולמר זאת בוים נאמר:

      "בעוד זמן קצר עומד להיבחר מנכ"ל חדש למינהל מקרקעי ישראל. המדובר הוא בתפקיד רב אחריות ורגיש במיוחד, לאור העובדה שהמינהל חולש על מרבית קרקעות המדינה ומנווט את נושא הפשרות הקרקעות, מכרזים רבי חשיבות, שינוי יעדים של קרקעות ועוד. נראה לנו שיש צורך למנות בהקדם ועדת איתור שתבחן היטב את המועמדים לתפקיד זה ותבטיח שהבחירה של המועמד הסופי תהיה נקייה משיקולים פוליטיים וחפה מאינטרסים כלכליים ואישיים. בתקופה זו שבה ההון והשלטון לצערנו צמודים ומחוברים יתר על המידה יש צורך שבתפקיד זה יכהן אדם נקי כפיים, שלא יכנע לתכתיבים של אישים פוליטיים, יגלה עצמאות בתפקידו ולא ישרת גורמים בעלי עניין."


    כתבו עלינו

    מה קרה ב-עמותת אמיתי ?

    דף הבית אומ"ץ פרטים ליצירת קשר

    עמותת אומ"ץ - אזרחים למען מנהל תקין וצדק חברתי ומשפטי, הוקמה בשנת 2003 במטרה לשפר את איכות החיים במדינת ישראל.

    העמותה אינה מטפלת בעניינים אישיים של הפונים אליה, אלא רק בנושאים עקרוניים הנוגעים לכלל הציבור, או לאוכלוסיה מסויימת.

    ביקורת על תנועת אומ"ץ
    © כל הזכויות שמורות לעמותת אומ"ץ

    אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף.
    על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.